Relácia z cyklu O slobode spoločnosti: Môžu byť progresívci zmenou?
| Redakcia
V ďalšej z relácií z cyklu O slobode spoločnosti s názvom Môžu byť progresívci zmenou? sme tentokrát aj s Daliborom Juráškom bližšie preskúmali, čo by mohla Slovensku reálne priniesť k moci sa hlásiaca, nastupujúca garnitúra. Snažili sme sa pritom oddeliť politický marketing, pozerali sme sa cez dáta a makroukazovatele. Pokúsili sme sa teda o to, čo by sme pred voľbami očákali od politických mimovládok - špecializovaných ekonomických a politických think-tankov, protikorupčných watch-dogov, atď.
Najskôr sme prešli všetky doterajšie sľuby veľkých zmien (od Mečiara k Dzurindovi, od Dzurindu k Ficovi) a ukázali výslednú realitu. Je poučné si to pripomenúť. Aby sme neboli po N-tý krát opäť sklamaní, lebo sme "chceli veriť".
Potom sme na jednotlivých ukazovateľoch v korupcii, ekonomike, školstve, zdravotníctve, kriminalite a ekológii podrobnejšie prechádzali výsledky Ficových vlád a porovnali ich s predchádzajúcimi obdobiami. Vychádzali sme len z dát, bez marketingových nánosov. Aktuálny mediálny obraz je v liberálnych, "objektívnych" médiách jednoducho neobjektívny a deformovaný.
Následne sme analyzovali možnosti zmien sľubovaných progresívcami a vôbec celou “demokratickou” opozíciou a to v neideologických ako aj ideologických oblastiach.
Prišli sme k záverom:
- V kľúčových oblastiach fungovania štátu (ekonomika, školstvo, zdravotníctvo, veda...) sa zmeny budú docieľovať len ťažko a hlavne v dlhodobom horizonte. Samotný boj s korupciou v tendroch, ak by aj opozícii teoreticky vyšiel (zmieňujeme sa aj, prečo máme pochybnosti), ich zásadne nevyrieši. Pritom sú to tie zmeny, ktoré sú väčšinou obyvateľstva požadované.
- Zato v ideologických oblastiach (sloboda prejavu, ideologizácia školstva, LGBT, multi-kulti, migrácia) sa zmeny môžu udiať rýchlo a zásadné. To sú ale zmeny, ktoré sa s medovými sľubmi “dostupných zásadných" zmien len zvezú a ktoré väčšina obyvateľstva odmieta.
- Samotná dominantná téma boja proti korupcii je progresívcami podávaná selektívne. Akcentuje sa len korupcia vo verejných tendroch, ale okrádanie verejného rozpočtu (a teda nás všetkých) korporáciami, ktoré pred zdanením odlievajú u nás tvorené zisky fiktívnymi operáciami a/alebo do daňových rajov, je spomínané len okrajovo alebo vôbec. Pritom je to najväčšia časť peňazí (veľké korporácie tvoria gro nášho HDP), ktorá nám uniká a ktorá by mohla byť použitá na urýchlenie rozvoja spoločnosti.